Skriv bedre tekster for skjerm

Å skrive innhold til nettsidene dine kan være krevende. Du tror det vil være lett, at du kan gjøre det på en halv dag, men det kan ta ukesvis.

1. Ikke skriv for deg, skriv for meg.

Ok, kanskje ikke for meg personlig, men skriv for publikummet ditt. Det virker selvsagt, og du tror kanskje at du gjør det allerede, men jeg vil at du tar et skritt tilbake og virkelig tenker på om du skriver for kundene dine.

Vi liker å forestille oss at kundene sitter ved pc’n med en tekopp og leser nettsidene våre ord for ord. Ingen distraksjoner, med beroligende musikk i bakgrunnen og 100% fokus.

La oss se på den faktiske situasjonen til dem som leser nettsidene dine. De er enten på jobb, hjemme eller et sted midt imellom. Det vil foregå ting rundt dem og de vil sannsynligvis multitaske, enten det er å se TV, holde utkikk etter bussen – eller sjefen.

De har ikke tid til å finne ut om nettsiden de er inne på er laget for dem eller ikke. Om de er usikre, så trykker de på «lukk»-krysset og du ser dem kanskje aldri igjen. Med Google Analytics kan du se hvor nettrafikken din kommer fra og hvilke sider som fungerer bra og hvilke som må forbedres.

Når du skriver innhold til nettsidene dine, må du gjøre det klinkende klart hvem det er for og hvorfor leserne skal bry seg. Målet med nettsiden er ikke å skryte av deg selv. Det er å løse et eller annet problem for noen andre.

Skriv som om du snakker direkte til kunden, ikke som om du pitcher deg selv på et nettverksmøte.

2. Gjør teksten lettlest

Folk leser ikke nettsider, de skumleser dem. Så når du skriver innholdet ditt, prøv å holde paragrafene korte (mellom 2-3 setninger) og bruk visuelle markører som undertitler og punktlister for å bryte opp innholdet litt.

Ideelt sett bør brukerene kunne kaste et raskt blikk på siden og forstå essensen av hva du prøver å si. Så kan de bestemme om de vil gå tilbake og lese innholdet grundigere etterhvert.

Strukturer innholdet ditt så det er lett å skumlese.

3. Endre dine “vi” og “jeg” til “du”

Det nyttigste trikset du kan bruke for å være sikker på at du skriver til publikummet ditt er å sjekke at det er flere DU i teksten enn VI og JEG.

Hver gang du hører deg selv si noe som «Vi har vært etablert i denne industrien i 5 år», endre det til «Du vil samarbeide med noen du kan stole på, vi har vært med på leken i 5 år, så vi vil være her for deg når du trenger oss».

Det vil fremdeles være en riktig tid og sted for å bruke «vi», men vær sikker på at fokuset i setningen er «du». Husk, vi mennesker liker å snakke om oss selv – vi er alle skyldig i det (jeg gjør det akkurat nå!).

Om du virkelig snakker med kundene, og ikke til dem, vil du bli lagt merke til.

4. Skriv før designjobben starter

Mange tror at de må få nettsidene laget ferdig før de kan legge til innhold. For hvordan skal du vite hva du skal skrive om du ikke ser hva du må fylle opp?

Problemer med å skrive innholdet etter at designet er ferdig, er at du ikke kommer til å skrive det som er best for nettsidene dine. Eller verre, det du skriver vil ikke passe i oppsettet og du vil trenge å få hele siden redesignet.

Du vil få et mye bedre resultat ved å gi designeren din innholdet før de begynner å jobbe. De vil da kunne bruke innholdet som inspirasjon for designet. Kanskje de vil lese det og tenke at det egner seg bedre som en infografikk eller illustrasjon?

La innholdet definere nettsiden, ikke motsatt.

5. Ikke prøv altfor hardt å tilfredsstille Google

Google er ganske smart i disse dager og blir bare smartere. De vet når du ”skriver for SEO” (søkemotoroptimalisering) og kan faktisk straffe deg for å stappe innholdet ditt fullt av søkeord – selv om de er relevante.

Bare skriv det du vil at dine besøkende skal lese. Det er mange andre ting du kan gjøre hvis du vil ha hjelp til å finne folk gjennom søkemotorer.

Skriv for målgruppen din, ikke for Google.

6. Ikke forsøk å være for avansert

Til slutt, forsøk å skrive enkelt og forståelig. Folk leser raskt på nettet, så om de må tolke hva du skriver vil de ikke være lenge på nettsidene dine.

Når du skriver innholdet ditt, lat som om du er i et selskap og skal forklare det til noen som har tatt seg et par glass med alkohol.

For eksempel: «Selg huset ditt innen 1 måned eller få pengene tilbake»
Er mye enklere å forstå enn: «Gjennomfør salgsavtalen på ditt bosted innenfor en 1 månedsperiode eller vi vil refundere pengene dine.»

Ikke forvirr kundene dine med for avansert språk.

Å skrive innhold kommer til å bli utfordrende, men ikke bekymre deg om å gjøre det perfekt. Du kan alltid gå tilbake og omarbeide tekstene dine når nettsiden er publisert.

Finn et sted uten distraksjoner, lag deg en god kopp kaffe og kom i gang med skrivingen! 🙂