Søkemotoroptimalisering av nettsiden din bør du jobbe med hver måned.

Det er viktig at nettsiden din er synlig i søkemotorene for at du skal lykkes på nett. Når vi snakker om søkemotorsynlighet, refererer vi til resultatene som vises når en potensiell kunde taster inn et søk i sin favorittsøkemotor.
Ragnhild forteller om søkemotoroptimalisering

Kom deg på førstesiden av Google!

Om du er en blomsterhandler som er basert i Bergen, vil du at din nettside er den som kommer opp på første side når noen søker på «Brudebukett Bergen». Når bedriften din vises på første side, eller ideelt sett i de aller første resultatene, har du mye større sjanse for at noen som leter etter en bedrift som din, klikker seg videre til nettsiden din.

Hvor rangerer din nettside i Google?

Hvor rangerer din nettside nå i Google for søkekriterier som er relatert til din bedrift? Åpne nettleseren din i inkognitomodus. Dette er viktig siden du må benytte en ren versjon av nettleseren uten historikk eller preferanser, og du må ikke være logget inn noen steder som for eksempel din Google-konto.

Så, bruk en nettleser som Google (bruk den som er spesifikk for ditt land, google.no for Norge). I det nye og uhildede Google-vinduet ditt, tast inn søkekriterier som er relatert til bedriften din.

Om man bruker eksemplet med blomsterhandler i Bergen, kan man søke på:

  • Blomsterhandler Bergen
  • Blomsterbutikk Bergen
  • Brudebukett Bergen
  • Levering av blomster Hordaland
  • Blomster Vestlandet

Husk at du også kan bruke forkortelser og relevante bydeler i din by, om det er aktuelt. Notér ned resultatene av søket. Om det er sider der du allerede er på første side av søkeresultatene så er det flott! Om du ikke er det, så finnes det et klart forbedringspotensiale.