SEO – Søkemotoroptimalisering

Bli mer synlig på nett og få flere kunder!

Illustrasjon av SEO - Folk som bruker søkeboksen for spørring, motor som gir resultat. Vektorillustrasjon for SEO-arbeid, SERP, online markedsføring, innholdsmarkedsføringskonsept

Som eier av en liten bedrift vet du hvor viktig det er å være synlig på nettet. Tross alt er nettstedet ditt ofte det første inntrykket potensielle kunder har av merkevaren din. Men med så mye konkurranse der ute, hvordan kan du sørge for at bedriften din er skiller seg ut i søkeresultatene? Det er her SEO kommer inn.

Slik hjelper Digitelle bedriften din med SEO

SEO, eller søkemotoroptimalisering, går ut på å forbedre nettstedet ditt for å rangere høyere i søkemotorresultater og tiltrekke mer relevant trafikk. Når det gjøres riktig, kan SEO være et kraftig verktøy for å generere trafikk, potensielle kunder og salg til virksomheten din. Det er svært mange grep du kan ta for å øke trafikken til nettsiden, ofte kan det føles overveldende å vite hvor du skal begynne.

Digitelle har en konkret 10-stegs metode i våre større SEO-prosjekter. Fra søkeordanalyse og innholdsproduksjon til hastighetsoptimalisering og rapportering.

Søkemotoroptimalisering
  1. Søkeordanalyse
  2. Optimalisering på siden
  3. Teknisk SEO
  4. Link-bygging
  5. Innholdsproduksjon
  6. Lokal SEO
  7. Markedsføring i sosiale medier
  8. Konkurrentanalyse
  9. Optimalisering av landingssider
  10. Løpende analyse og rapportering

1. Søkeordanalyse

Som det første steget i et SEO-prosjekt gjennomfører vi grundig søkeordundersøkelser for å identifisere de mest relevante og verdifulle søkeordene for nettsiden din. Denne prosessen innebærer å analysere målgruppen og begrepene de sannsynligvis vil bruke når de søker etter produkter eller tjenester nettsiden din presenterer.

Vi bruker verktøy som Googles søkeordplanlegger og SERAnking for å identifisere verdifulle søkeord, slik at vi senere kan bruke disse søkeordene i nettstedets innhold og metadata.

2. Optimalisering av siden

For å optimalisere en kundes nettside for søkemotorer, fokuserer vi på on-side-optimalisering. Dette inkluderer bruk av overskrift-tagger for å strukturere innholdet, inkludert relevante søkeord i metabeskrivelsene og alt-tagger, og bruk av underoverskrifter og punktlister for å gjøre innholdet lettere å lese og skanne.

Vi analyserer også nettstedets URL-er, bruker interne lenker for å hjelpe søkemotorer med å forstå relasjonene mellom sidene på nettstedet, og sørger for at nettsiden er rask og mobilvennlig.

3. Teknisk SEO

Som en del av vår tekniske SEO-innsats identifiserer og fikser vi tekniske problemer som kan hindre nettsidens søkbarhet. Dette inkluderer ting som ødelagte koblinger, duplisert innhold og gjennomsøkingsfeil.

 Vi bruker verktøy som Google Search Console og SERanking for å identifisere disse problemene, og bruker deretter en rekke teknikker for å fikse dem, for eksempel å omdirigere ødelagte koblinger, konsolidere duplikatinnhold og korrigere gjennomsøkingsfeil. Vi optimerer også nettsidens server- og hostingoppsett, og sørger for at nettsiden er sikker og i samsvar med nettstandarder.

Dette innebærer å bygge linker av høy kvalitet fra andre veletablerte nettsider. Dette kommuniserer til Google at nettsiden din har gode forbindelser og kredibilitet, og siden din får mer autoritet og rangeres dermed høyere.

Vi bruker en rekke metoder for å oppnå dette, inkludert gjesteblogging, skape verdifullt innhold som andre nettsteder ønsker å koble til, og delta i nettsamfunn og forum relatert til kundens bransje. Fokuset er å bygge relevante lenker av høy kvalitet, ikke flest mulig linker.

Er nettsiden deres synlig i Google?

5. Innholdsproduksjon

Vi kan produsere og publiserer innhold som som er relevant for søkeordene som er relevante for nettsiden din. Dette kan være blogginnlegg, artikler, infografikk, videoer og andre typer innhold. Ved å lage verdifullt og informativt innhold, tar vi sikte på å tiltrekke besøkende til nettstedet og dermed forbedre rangeringen. Vi kan også hjelpe deg med ideer og forslag til innhold, dersom du foretrekker å produsere innholdet selv.

6. Lokal SEO

For bedrifter som tar imot kunder i et lokale er det spesielt viktig med Lokal SEO, men alle bedrifter bør ha kontroll på oppføringen sin i Google Maps (Google Min Bedrift) og andre virksomhetsoppføringer. Vi hjelper deg med å gjøre krav på og optimalisere lokale oppføringene og bygge referanser lokalt. Dette gjør vi blant annet ved å legge inn nøyaktig og fullstendig informasjon om bedriften, slik som navn, adresse, telefonnummer, åpningstider, produkter og tjenester. Vi kan også legge inn bilder og utfyllende informasjon om produkter og tjenester. Innhenting av kundeanmeldelser kan også være en del av Lokal SEO.

7. Markedsføring i sosiale medier

Vi tar hånd om drift av sosiale medier og markedsfører kundens nettside og innholdet på sosiale medieplattformer. Dette inkluderer deling av lenker til nettstedet og dets innhold på sosiale medieprofiler, deltakelse i relevante nettsamfunn og kjøring av annonsekampanjer på sosiale medier. Vi identifiserer de sosiale medieplattformene som er mest relevante for kundens virksomhet og dens målgruppe, og skaper engasjerende, delbart innhold for målgruppen dere har definert i deres sosiale medier strategi.

8. Konkurrent-analyse

Ved hjelp av våre SEO-verktøy kartlegger vi fem hovedkonkurrenter og analyserer deres nettside og innholds styrker og svakheter sammenlignet med din bedrift. Slik kan du få innsikt i hva konkurrentene gjør som du også bør gjøre, og sammenligne hvordan dere rangerer på viktige søkeord. Vi kan også undersøke hvilke nettsider som linker til konkurrentene dine, for å finne muligheter for tilbakekoblinger fra relevante sider.

Er nettsiden din brukervennlig?

9. Optimalisering av landingsside

Optimalisering av landingssider vil si å teste og forbedre sidens design og innhold for å oppnå en høyere kvalitetsscore. Ved å kombinere kunnskap fra SERanking og Google Ads annonseplatform, kan vi identifisere sider som bør forbedres. Dette vil ofte si å finne gode bilder, jobbe med tekster og overskrifter, se på bildeoptimalisering og tilføre landingssiden mest mulig verdi, og en best mulig brukeropplevelse.

Skjermbilde fra SERanking som viser en rapport over SEO og ytelse for en nettside.

10. Løpende analyser og rapportering

Vi bruker verktøy som Google Analytics, Google Search Console og SERanking for å spore en kundes nettsteds trafikk og ytelse, og bruker disse dataene til å informere om pågående optimaliseringstiltak. Dette inkluderer sporing av nettstedtrafikk, konverteringsfrekvenser og kildene til nettstedtrafikk, og bruk av disse dataene til å identifisere områder for forbedring og måle effektiviteten til tiltakene vi har iverksatt.

Vi lager også tilpassede rapporter og dashboards for å hjelpe kunden enkelt å forstå og handle ut fra dataene. Ved å jevnlig analysere og rapportere om nettstedets ytelse, hjelper vi kunden bedre å forstå hvilke sider og innhold de bør jobbe med, og hvordan de best kan videreutvikle nettsiden sin for å klare til topps i søkemotorene.

Bli mer synlig og få en best mulig nettside!

SEO, eller søkemotoroptimalisering, går ut på å forbedre nettstedet ditt for å rangere høyere i søkemotorresultater og tiltrekke mer relevant trafikk. Når det gjøres riktig, kan SEO være et kraftig verktøy for å generere trafikk, potensielle kunder og salg til virksomheten din. Det er svært mange grep du kan ta for å øke trafikken til nettsiden, ofte kan det føles overveldende å vite hvor du skal begynne.

Digitelle har en konkret 10-stegs metode i våre større SEO-prosjekter. Fra søkeordanalyse og innholdsproduksjon til hastighetsoptimalisering og rapportering.

Søkemotoroptimalisering
  1. Søkeordanalyse
  2. Optimalisering på siden
  3. Teknisk SEO
  4. Link-bygging
  5. Innholdsproduksjon
  6. Lokal SEO
  7. Markedsføring i sosiale medier
  8. Konkurrentanalyse
  9. Optimalisering av landingssider
  10. Løpende analyse og rapportering

Vil bedriften din bli mer synlig på nett?

La oss ta en prat om Google, innhold, søkeord og bedriften din!