Er nettsiden din så rask som mulig?

Når det gjelder nettsidehastighet, teller virkelig førsteinntrykket. En treg nettside vil potensielt kunne skade bedriften din.
Ragnhild forteller deg hvordan du øker hastigheten på nettsiden din

Du har 5 sekunder

Du har omtrent fem sekunder til å kapre oppmerksomheten til den besøkende på nettsiden, ellers løper du en risiko for at de forlater siden din og går til konkurrenten sin side istedenfor.

Å levere en rask nettsideopplevelse gjør at du bygger tillit hos dine besøkende, holder dem engasjerte i innholdet ditt, og hjelper dem til å forstå hva bedriften gjør.

Nettsidehastighet er en rangeringsfaktor hos de store søkemotorene. En raskere nettside gir ikke bare en bedre brukeropplevelse, men gjør også underverker for rankingen din hos søkemotorene.

Hastigheten til nettsiden din påvirkes vanligvis av disse faktorene:

  1. Kvaliteten på webhotellet ditt – Billige selskaper som tilbyr “ubegrensede” tjenester for mindre enn prisen av en kaffe hver måned, er ikke alltid den beste løsningen.
  2. Størrelsen på nettsiden – Størrelsen på kodeelementene som utgjør nettsiden, bilder du bruker på siden, videoer etc. Jo mindre, jo bedre, i denne sammenhengen.
  3. Eksterne innebygde elementer – I en ideell verden vil du prøve å minimere alle innebygde elementer fra andre nettsider. Med dette mener vi å bygge inn elementer som Instagram-feeder og Facebook-innhold. Disse laster sist på nettsiden din og kan forårsake forsinkelser.
  4. Optimalisering – Det finnes optimaliseringsmetoder som kan utføres både på nettsiden din og på servernivå (av webhotellet). Med gode optimaliseringsteknikker på plass, vil nettsiden din laste raskere.

Du kan sjekke hvor raskt nettsiden din laster ved å gå til en nettside som gtmetrix.com. Skriv inn nettsideadressen din, velg teststedet nærmest deg og start testen. Om nettsiden din bruker mer enn 2 sekunder på å laste, har du rom for forbedringer.