Innholdsmarkedsføring

Hva er innholdsmarkedsføring, og hvordan kan det øke fortjenesten til bedriften din?

Innholdsmarkedsføring handler om å skape innhold på nettsiden din og i dine kanaler i sosiale medier som gir verdi både til kundene dine og til bedriften din.

Hvordan kan godt innhold skape lønnsomhet?

Ved å gi kundene dine (både potensielle kunder og de eksisterende) innhold som engasjerer dem og gir dem verdi, vil du skape relasjoner som er varige. Gode relasjoner er en av de fremste konkurransefaktorene vi har i dagens digitale samfunn.

Når «alle» har internettside, nettbutikk og er til stede på Facebook, Instagram og YouTube, kan kundene velge sin favorittbutikk med noen få klikk. Derfor er det viktig å være den bedriften som de har et forhold til og som gir dem det lille ekstra.

Hva er verdifullt for dine kunder?

Det finnes mange måter å gi kundene verdi på. De mest åpenbare er å gi dem noe gratis eller dele ut rabattkoder, men dette er også noe som «alle» gjør, og vil ikke alene være nok til at din bedrift skiller seg ut fra mengden. Så hva gjør man for å tilfredsstille kundene og bli deres foretrukne leverandør?

Her er noen nøkkelområder hvor innholdsmarkedsføring vil være et nyttig verktøy for å hjelpe bedriften din med å skape verdi for kundene:

Innholdsmarkedsføring - tilpasset markedsføring
Photo by Headway on Unsplash

Tilpasset markedsføring hjelper deg med å treffe de riktige kundene til riktig tid

Først og fremst, pass på at det du kommuniserer ut til kundene er mest mulig målrettet. Det starter allerede i søkemotorene ved at nettsiden din vil komme frem på de mest relevante treffene når kunden søker.

Å ha de riktige søkeordene knyttet til nettsiden din, slik at den kommer høyt i resultatene når kundene søker etter akkurat det du leverer, er noe av det viktigste å få på plass.

Prøv å forstå kunden intensjoner

Du bør vite noe om kundene fra før når de klikker seg inn hos deg, for eksempel om de har handlet før, hva de kjøpte og hva de sannsynligvis er interessert i nå.

Retargeting er når du viser kunden annonser og produkter som de tidligere har søkt på, eller som er relevante for det de har kjøpt tidligere. Har de kjøpt en lue, kan du vise dem matchende votter eller et skjerf.

Slik viser du kunden at du kjenner behovene de har og du bygger tillit, noe som er vesentlig for at de skal handle nettopp hos din bedrift.

Målrettet reklame virker bedre

Annonser for ting som vi faktisk liker, og kanskje vurderer å kjøpe, kombinert med noe som gir oss verdi (for eksempel oppskrifter, tips, veiledning) får mer oppmerksomhet. Vi stopper opp i scrollingen og det er større sannsynlighet for at vi klikker oss inn på det annonsen fører til.

Vi utsettes daglig for massive mengder med annonser, og oppfatter det meste av dem som forstyrrende støy vi helst vil scrolle forbi. Med det rette innholdet vil dine potensielle kunder stoppe opp og undersøke nærmere hva du tilbyr.

Analyse gir deg muligheten til kontinuerlig forbedring av kundetilfredsheten

For å vite hva som fungerer og ikke fungerer på nettsidene, er det også viktig å analysere hvilke konsekvenser endringer og annonsekampanjer har for trafikken på siden.

Pass på å sette opp analyseverktøy som forteller deg hvor kundene beveger seg på sidene til bedriften din, og hvilket handlingsmønster de har. Både når de søker etter informasjon og når de utfører en handling som leder til konvertering.

Hva er en konvertering?

En konvertering kan være et kjøp, men også å fylle ut et kontaktskjema for å få mer informasjon eller et pristilbud, å melde seg på et nyhetsbrev eller andre handlinger som er relevant for bedriften.

Det å vite hva kundene liker og ikke liker, eller hva som skaper utfordringer for dem på nettsiden så man kan forbedre det, er ekstremt viktig for å hele tiden forbedre innholdet. Slik skaper man maksimal verdi både for kunden og bedriften til enhver tid.

KONVERTERINGSOPTIMALISERING: Øk salget på nettsiden din

Glimrende kundeservice og veiledning gjør at kundene føler seg ivaretatt

Innholdsmarkedsføring handler om å gi verdi, og en stor del av dette er nyttig informasjon. Om produktene eller tjenestene du selger trenger en veiledning eller support, sett opp et godt system for dette.

Det bør være enkelt for kundene å finne den hjelpen de trenger, og forklaringene bør være forståelig for alle. Bruk gjerne instruksjonsvideoer, guider som kan lastes ned eller mulighet for å booke en samtale med noen som kan hjelpe.

Vær en problemløser for kundene dine

Kunder som føler seg ivaretatt vil bli lojale kunder. Ved å legge inn artikler, guider og blogginnlegg om produktene og det problemet de kan hjelpe kunden med å løse, vil du få økt rangering i søkemotorene. Med god rangering i søkemotorene, vil kunden finne deg og få den hjelpen de trenger hos deg fremfor konkurrentene.

Tekster med god kvalitet vil styrke inntrykket av at din bedrift er en seriøs leverandør. Pass på at innholdet du leverer er godt skrevet og underbygger kundens oppfatning av at de kan stole på bedriften din.

Bygg varige relasjoner med kundene ved å dele din fagkunnskap med dem

Vær den som har faglig kompetanse og ikke vær redd for å dele den med andre. Gode produktbeskrivelser som viser at bedriften kan alt om tjenestene eller produktene de tilbyr, gir kundene et positivt inntrykk.

Tenk deg at du kommer til en side som selger møbler, hvor størrelse på møblene ikke er oppgitt. Du klikker deg ut og videre til konkurrenten som har ikke bare størrelser, men informasjon om materialer, bruksområdet, bilder med eksempler på hvordan møbelet ser ut fra alle vinkler, og link til YouTube hvor de viser en film av montering av møbelet.

Hvem handler du hos?

Skriv gjerne artikler og blogginnlegg om kjente problemstillinger innenfor den bransjen du representerer, slik posisjonerer du din bedrift som faglig sterk og med høy kompetanse. Inviter også kundene dine til å dele sine erfaringer med produktene i sosiale medier, og med egne bilder. En kombinasjon av egen fagkunnskap og fornøyde kunders erfaringer, er en uslåelig kombinasjon.

Hva gjør du om kunder ikke er fornøyd?

Det kan være vanskelig å takle sinte kunder i sosiale medier. Ikke ta det som kritikk, men inviter dem til å hjelpe bedriften med å gjøre produktene bedre. Still dem spørsmål om hva bedriften kan gjøre for at de skal bli fornøyde.

Å la andre kunder se at man håndterer misfornøyde kunder på en positiv måte og gjerne tar imot innspill til forbedringer, bygger den tilliten som vi ønsker for å skape langvarige relasjoner. Fornøyde kunder kommer tilbake og handler mer, noe som skaper økt lønnsomhet for din bedrift.

Skap godt innhold, bygg varige relasjoner til lojale kunder, og du vil lykkes bedre.

Innholdsmarkedsføring - Hvordan komme i gang
Photo by Chris Benson on Unsplash

Hvordan komme i gang med innholdsmarkedsføring?

Er det liten tid i en hektisk hverdag til å produsere innhold? Vi hjelper deg så gjerne!
Om du bare trenger en liten dytt for å komme i gang, eller om du vil ha hjelp til å pusse opp nettsiden din med nytt og bedre innhold, vi tilbyr alle tjenestene du trenger, fra tekst og bilder til kampanjer i sosiale medier.

Kontakt oss for en prat om hva vi kan bistå din bedrift med. Vi gleder oss til å høre fra deg.

Profilbilde av Kay Telle Hoel

Vil du ha hjelp med innholdsmarkedsføring?

Hei! Jeg er Kay Telle Hoel – daglig leder og designer i Digitelle.
Jeg kontakter deg gjerne for å snakke om innholdsmarkedsføring.