Helhetlig design er en styrke for bedriften din

Grafisk design spiller ikke bare en vital rolle for å bygge  identiteten til merkevaren din, men det hjelper deg også med å gi bedriften din troverdighet. Det kan forsterke uttrykket til merkevaren din, uttrykke profesjonalitet, vekke følelser, og til og med øke omsetningen.

Når folk tenker på grafisk design, ser de vanligvis for seg fine bilder eller farger som fanger oppmerksomheten. Det mange ikke tenker over, er at grafisk design er et nødvendig og noen ganger undervurdert verktøy som hjelper til med å fylle et mellomrom i kommunikasjonen mellom deg og kunden din.

Førsteinntrykket teller

Førsteinntrykket er viktig når det gjelder design. Når kunder besøker nettsiden din, har du mellom fem og syv sekunder til å fange oppmerksomheten deres. Mennesker er visuelle av natur, og hjernene våre er skapt for å lagre visuelle minner lengre.

Vi reagerer også sterkere emosjonelt av bilder enn vi gjør av  tekst. Grafisk design gir derfor et stort potensiale for å kommunisere mer langvarig med kundene dine.

Grafisk design spiller en stor rolle for merkevareidentiteten din. Med den riktige logoen, de beste fargene og visuelle elementene på plass, kan du skape en sterk merkevare som fester seg i hukommelsen til publikummet ditt. En god grafisk designer vil skape en visuell identitet som ikke bare kommuniserer hvem du er, men som vil appellere til målgruppen din.

Photo by Brad Neathery on Unsplash

Skill deg ut, fang interesse og skap overbevisning

Med godt grafisk design på plass, øker du sjansen for å fange interessen til potensielle kunder og overbevise dem om å ta kontakt eller gjøre et kjøp. En bruker som er engasjert vil ha større sannsynlighet for å bli på nettsiden din lengre, og dermed øker sjansen for at de utfører handlingene du ønsker de skal utføre.

Godt grafisk design kan skille deg ut fra konkurrentene og skape kontinuitet så kundene dine vil komme tilbake til deg. Grafisk design ser ikke bare bra ut, det løser problemer.

«Et bilde sier mer enn tusen ord»

Grafisk design er en av de mest populære metodene for kommunikasjon mellom en merkevare og kundene. Det lukker kommunikasjonsgapet ved å ta budskapet ditt og omskape det til bilder som gir gjenklang hos målgruppen din.

Grafisk design er ikke bare visuelt attraktivt, men kan også hjelpe deg med å uttrykke merkevaren din på en alternativ måte som ord ikke kan gjøre. Grafisk design tillater deg å dele budskapet ditt umiddelbart.

Grafisk design er bedriftens ansikt utad

Om tekst er merkevarens personlighet, tenk på grafisk design som merkevarens ansikt. Dette er vesentlig for å skape gjenkjennelse av merkevaren og la kundene føle at de kjenner deg, og dermed husker deg. Folk flest foretrekker visuelle budskap fremfor tekst, og et bilde er mye lettere å huske enn en paragraf med forklaringer.

En vanlig feil som gjøres av mange bedrifter er at de ikke utnytter det store potensialet som grafisk design har for å formidle budskapet til merkevaren sin. Det kan ofte være fristende å velge en fin grafikk bare fordi den er fin, og dermed miste muligheten til å kommunisere budskapet tydelig.

Grafikk skal formidle et budskap

Om grafikken din ikke formidler budskapet ditt på en effektiv måte, forvirrer du ikke bare kundene dine, du risikerer også å sende dem rett til konkurrentene og dermed miste potensielle salg.

Bruken av effektiv grafisk design kan skille deg fra konkurrentene ved å øke engasjementet og konverteringsraten på nettsiden din. Med den riktige grafikken blir budskapet ditt tydeligere, mer unikt og interessant.

Steder hvor du ofte ser eksempler på kommuniserende grafisk design:

  • Visuell merkevarebygging- Logoer, maskotter, grafikk og farger kommuniserer alle merkevarens budskap.
  • Nettsidegrafikk – Header, farger, bilder og ikoner er alle relaterte til merkevarebudskapet ditt.
  • Produktbilder – Viser produktet i en spennende setting og forteller mer om produktet.
  • Grafikk i sosiale medier – Kontinuitet i budskapet ditt på alle plattformer.
  • Innpakning – Produktinnpakningen reflekterer merkevaren og budskapet mens det samtidig gir utfyllende informasjon om produktet.

TIPS: Ta en titt på noen av konkurrentene dine sine nettsider. Hvilken grafikk har de? Kommuniserer de budskapet sitt på en effektiv måte? Kommuniserer de budskapet sitt i det hele tatt? Fester de seg i hukommelsen? Notér deg hvilke som har god grafikk som kommuniserer med kunden.

Bilde av Anna Shvets fra Pexels

Visuell tiltrekning skaper oppmerksomhet

Design er overalt i dagliglivet vårt, fra store filmplakater og reklamer til iøynefallende bilder på nettsider og i sosiale medier. Du vil sjelden gå en dag uten å se en eller annen form for grafisk design.

Grafikk som umiddelbart fanger oppmerksomheten til målpublikummet ditt vil oppmuntre dem til å undersøke mer. Om du kan appellere visuelt til noen på nettsiden, vil du holde dem der lengre, noe som gjør det mer sannsynlig at de kjøper noe fra bedriften din.

Effektive grafiske elementer på nettsiden din fungerer litt på samme måte som en reklame i et butikkvindu som får deg til å ha lyst til å gå inn i butikken. Visuell tiltrekning betyr økt engasjement, og jo raskere du fanger oppmerksomheten, desto flere potensielle kunder kan du lokke til nettsiden din.

Godt design er avgjørende

Grafikk som er skapt for å tiltrekke kunder finnes i mange aspekter av merkevarebygging. Den strekker seg over alle plattformer du kan bruke, fra nettsider og sosiale medier til brevpapir og produktinnpakning.

Å skape det riktige designet kan være den avgjørende faktoren mellom å kjøpe et produkt eller glemme det til fordel for et som fanger oppmerksomheten bedre.

Slik skaper god grafisk design løsninger på problemer.

For eksempel, tenk deg et hudpleieselskap som ønsker å skille seg ut fra konkurrentene med sitt nye produkt. De lager ansiktskrem som inneholder ekstrakt fra tang og de ønsker å appellere til kvinner i 20-årene.

Innpakningen bør da uttrykke en trendy, sterk og tiltrekkende design som vil få oppmerksomhet fra målgruppen. Om innpakningen er mer tiltrekkende for et eldre publikum, vil de ikke få oppmerksomhet fra kundegruppen de ønsker. Om de skaper et design som vil gjøre målpublikummet fornøyde, vil de selge mer av produktet sitt, og enda viktigere, sikre seg at kunden husker dem dersom de ønsker å kjøpe flere produkter.

Det samme prinsippet gjelder for grafisk design på nettsider. Om designet appellerer til målgruppen din, er det mye mer sannsynlig at de blir lengre på nettsiden og utfører de ønskede handlinger.

TIPS: Har du et favorittmerke for et produkt som du selv bruker? Skriv ned de visuelle elementene som appellerer til deg og hvorfor de gjør det. Hvordan får de deg til å føle? Nå, tenk deg at du er en av dine egne kunder, og skriv ned hvordan du vil at det grafiske uttrykket skal være og hvorfor.

Grafikk forenkler og forklarer

Om du noen gang har forsøkt å sette sammen et flatpakket møbel, vet du hvor frustrerende det kan være å sette alt sammen uten en visuell guide å følge. Tenk deg at hver enkelt instruksjon kun var tekstbasert. Din fine nye hylle ville kanskje havnet ute ved søpla etter en stund.

Grafikk er vitalt for å forklare intrikate detaljer og retningslinjer til kjernepublikummet ditt. De kan ta det som ville blitt paragrafer med instruksjoner og forenkle dem til en serie med bilder og grafer som de lett kan fordøye.

Hjelpsom grafikk

Hjelpsom grafikk hjelper deg ikke bare med å fange oppmerksomhet, men de kan også gi en følelse av enkelhet til kundene dine. Du kan presentere deg som profesjonell og gjøre alt lettere for kunden så deres opplevelse blir enkel og fri for stress. Dersom kundene dine forbinder nettsiden din med brukervennlighet vil du økte tillitsfaktoren og forvandle dem til loyale fans.

Infografikk

En populær form for hjelpsom grafikk er infografikk. Det er en enkel og effektiv måte å sette sammen nyttig informasjon ved å kombinere tekst og visuelle uttrykk for å levere informasjon raskt og enkelt. Du har sikkert sett dem på mange nettsider og på bilder i sosiale medier.

Tilpasset informativ grafikk gir merkevaren din kontinuitet og skaper et bilde som passer til ditt spesifikke publikum. Den kan benyttes på nettsiden, blogg og i sosiale medier. Brukere er mer tilbøyelige til å dele informativ grafikk, som igjen får flere mennesker til å besøke nettsiden din.

Bilde av Kaboompics .com fra Pexels

Farger kommuniserer

Farger er et annet viktig element når man skaper informativ grafikk. De riktige fargene kan gjøre grafikken mer tiltalende for en større bredde av potensielle kunder, eller tilpasses spesielle målgrupper som du ønsker å nå.

Eldre brukere vil for eksempel tiltrekkes av en spesifikk tekstfarge eller bakgrunn, de synes gjerne at mykere farger er lettere å engasjere seg i enn sterke neonfarger.

TIPS: Ta en titt på innholdet du allerede har på nettsiden din. Er det noen deler av teksten som kan forklares bedre eller som vil ha nytte av å beskrives i en informativ grafisk illustrasjon? Prøv å sette sammen en liste med informasjon som du kan sette sammen i en informativ grafikk.

Photo by Jordan Crawford on Unsplash

Grafisk design skaper kontinuitet

Kontinuitet i merkevarebyggingen er vesentlig for å vedlikeholde et profesjonelt image. Det vekker tillit og pålitelighet for kundene dine når de samhandler med merkevaren din.

Godt grafisk design bruker en enhetlig profil for å samle alle elementene til merkevaren din, slik at de holder seg innenfor budskapet du ønsker å formidle. Når grafikken har kontinuitet og skaper en helhet blir det enkelt for kundene dine og potensielle nye kunder å huske budskapet til merkevaren din.

Kontinuitet i bedriftens grafiske profil kommuniserer stabilitet

Når den visuelle identiteten blir uklar eller ikke konsistent, kan det gi inntrykk av at bedriften er tilsvarende uorganisert. Et stort feiltrinn mange bedrifter gjør er å glemme å ha en helhetlig profil på sin visuelle profil og den tilhørende grafikken. Dette gir inntrykk av et vagt budskap og et lavt nivå av tillit, som kan skyve kunden bort fra å gjøre et kjøp.

Å ha en helhetlig visuell identitet hjelper deg med å oppnå kontakt med målgruppen og vil gi et varig, positivt inntrykk på publikummet ditt. Ved å bruke innovativt grafisk design, gir du merkevaren din ekstra troverdighet, profesjonalitet og kontinuitet, som skiller deg positivt ut fra konkurrentene dine.

Gjennomfør den visuelle identiteten på trykk

Kontinuitet er også viktig når det kommer til brevpapir og andre trykksaker. Det kan ofte bli dyrt med feiltrinn når det gjelder trykk, og det er best å unngå å måtte trykke et nytt opplag. En grafisk designer vil vite hvilke farger som egner seg best for trykk, hvordan man skal plassere og presentere bilder slik at de trykkes korrekt.

En designer med trykkerfaring kan gi deg gode råd om hva som er beste fremgangsmåte når prosjektet ditt er ferdig og klart for trykk. Å ha kontinuitet i alle elementene av bedriftens visuelle profil hjelper deg med å unngå et negativt resultat.

Å ha en helhetlig profil for alle visuelle elementer appellerer ikke bare til kundene, men også til de ansatte. Om de føler at de er en del av et profesjonelt team, vil de også bli mer entusiastiske både ovenfor merkevaren og budskapet som bedriften vil formidle.

Slik skaper du en helhetlig profil med kontinuitet

Her er noen eksempler på elementer hvor grafisk design kan skape kontinuitet:

  • Logo og merkevareidentitet – Logoen og den visuelle identiteten bør ha kontinuitet for å sikre at merkevaren er konsistent og pålitelig for kundene dine.
  • Grafiske elementer på nettsiden – Grafikken på nettsiden bør gjenspeile merkevarens visuelle identitet.
  • Grafikk i sosiale medier – Grafikk i sosiale medier som headere, annonser og forhåndsvisningsbilder bør gjenspeile merkevarens visuelle uttrykk for å være gjenkjennelig for kundene dine.
  • Trykksaker – Visittkort, brevpapir og brosjyrer bør ha elementer av merkevarens visuelle identitet.

TIPS: Er det kontinuitet i bedriftens visuelle profil? Har du en profil som er gjennomgående i alle aspekter av den visuelle identiteten din? Prøv å finne et element som går igjen, eller skriv ned de elementene som du vil skal være en del av den nye merkevarebyggingen til firmaet ditt.

Grafisk design overbeviser

Det finnes et ubevisst element innen grafisk design når det kommer til å overbevise en kunde til å utføre en handling. Fordi mennesker forbinder godt design med høy kvalitet, ekspertise og et tydelig merkevarebudskap, er det langt mer sannsynlig at de tar neste steg.

Et populært eksempel på overbevisende grafisk design er annonser. Annonser er overalt, både online og i virkeligheten. Plakater, bilder med spesielle tilbud, annonser i sosiale medier og bannere på nettsider, prøver alle å oppfordre til handling fra en potensiell kunde ved å markedsføre et produkt eller en tjeneste på en tiltalende måte.

Overbevisende grafikk er ikke bare begrenset til annonser eller tilbud, de kan brukes på mer subtile måter også. Noe så enkelt som et fargevalg, stilen til et grafisk element eller fonten man velger, kan påvirke en potensiell kunde til å utføre ønsket handling eller til å handle et annet sted.

Photo by Clément Falize on Unsplash

Grafikk som er dårlig utført kan oppfattes som for åpenbar, aggressiv eller vag, og forvirrende for kunden som da velger å handle et annet sted. Siden folk flest blir motivert av visuell påvirkning, er det vitalt å få dette til riktig. En erfaren grafisk designer vil skape grafikk og illustrasjoner basert på hva som appellerer til målgruppen for bedriften din.

Som vi har nevnt i de tidligere kapitlene, kontinuitet er viktig når det kommer til visuelle elementer. Å passe på at budskapet til merkevaren din harmonerer med den overbevisende grafikken, er et nøkkelelement i å beholde engasjementet til kunden, slik at kunden blir kjent med bedriften, liker den og stoler på den.

Eksempler på hvor du kan bruke overbevisende grafikk.

  • Bilder på nettsiden – Grafikk som formidler merkevarens budskap mens den appellerer til kunden og kan motivere dem til å ta neste steg.
  • Bilder i sosiale medier – Grafikk som oppmuntrer til likerklikk og kommentarer kan hjelpe andre med å finne ut mer.
  • Call to action-grafikk – En attraktiv grafikk på nettsiden din, vanligvis med en knapp som oppfordrer kunden til å utføre en handling.

TIPS: Har du en overbevisende grafikk på nettsiden din? Om du har det, hva ved den føler du oppfordrer kunden til å ta neste steg? Prøv å skrive ned nøkkelelementene som du føler denne grafikken formidler, som for eksempel: fomo, entusiasme, verdi etc. Om du ikke har grafikken på plass, skriv ned handlingene og følelsene som du ønsker at grafikken din skal oppmuntre til.

Bruk grafisk design til å styrke merkevaren din

Ved å fokusere på de trinnene vi har gått gjennom nå, kan du begynne med å optimalisere de eksisterende grafiske elementene på nettsiden din, og sikre at de nye elementene vil fremheve innholdet og budskapet ditt.

For å utvikle ditt grafiske design fra et tiltalende bilde til et effektivt markedsføringsverktøy, er det viktig å dele flest mulig detaljer om budskapet du ønsker å formidle med designeren din. Designeren vil fokusere på disse detaljene og skape effektiv, tiltalende grafikk som fungerer for bedriften din.

Om du har noen spørsmål om det du har lest i innlegget vårt og gjerne vil forstå mer av det vi har gått gjennom, ikke nøl med å ta kontakt med oss.