30 spørsmål når du skal starte nettbutikk

Starte nettbutikk?

Det å starte nettbutikk kan oppleves som overveldende. Det hjelper å få konkretisert ting og få tankene ned på papiret. En god plan er essensielt for å lykkes, og det er en del å tenke igjennom når man skal satse på e-handel. Mange har nytte av å snakke med andre for å sette ord på ideene sine på oppstart stadiet. Enten nettbutikken er en helt ny bedrift, eller en utvidelse av en fysisk butikk man har drevet i flere år, er det mye nytt å sette seg inn i.

Er dette noe jeg virkelig vil?

Spørsmålet mange kanskje først bør stille seg: Er dette noe jeg virkelig vil? Har jeg en økonomi som tillater at jeg kan drifte en nettbutikk som ikke går med overskudd i starten? Det tar ofte tid før en nettbutikk går i pluss, og det er smart å ha en ekstra inntekt mens du bygger den opp. Har du en bedrift og en kundemasse fra før så blir ting enklere, andre må belage seg på drahjelp fra venner, familie og kontakter, mye jobb og digital markedsføring.

Noen spørsmål du kan tenke igjennom:

  1. Hva slags type butikk er dette – B2C, B2B eller en kombinasjon?
    (B2B betyr Business to Business, at man selger til bedrifter istedenfor privatpersoner)
  2. Hva slags produkter eller tjenester skal selges på nettbutikken?
  3. Er det en spesifikk målgruppe eller markedsegment nettbutikken skal fokusere på?
  4. Hvor mange produkter eller varianter av produkter skal legges til i nettbutikken?
  5. Trenger nettbutikken å integreres med andre systemer eller plattformer (f.eks. regnskapsprogram, lagerstyring)?
  6. Hvilke land skal dere selge og sende til?
  7. Hvilke betalingsmetoder skal være tilgjengelige i nettbutikken?
  8. Trenger nettbutikken å håndtere noen unike frakt- eller skattebehov?
  9. Skal nettbutikken støtte flere språk eller valutaer?
  10. Er det noen spesielle design- eller profileringsretningslinjer som må følges?
  11. Hvordan vil nettbutikken håndtere kundedata og personvern?
  12. Hvordan vil du kunne bruke sosiale medier for å promotere nettbutikken?
  13. Har du tid og ressurser til å tilby besøkende en live chat og kundestøtte?
  14. Skal nettbutikken inkludere noen e-postmarkedsføring funksjonalitet?
  15. Skal du kalkulere frakt i kassa, eller tilby fast frakt og gratis frakt over et visst beløp?
  16. Hvem er de fremste konkurrentene dine og hva gjør de?
  17. Skal du promotere pakketilbud, kryssalg og oppsalg i nettbutikken?
  18. Hvilke dokumenter og dokumentasjon trenger du til regnskapsføring?
  19. Skal du ha et varelager og hvordan skal du oppbevare produktene dine?
  20. Skal du tilby gratis retur og bytte av varer – eller skal kunden betale for dette?
  21. Er målgruppen og sortimentet ditt slik at en kundeklubb/lojalitetsprogram er aktuelt?
  22. Kan kundene abonnere på noen av varene dine?
  23. Skal du kun selge fysiske varer, eller også digitale varer?
  24. Hvilke produktkategorier skal du ha, og hvordan strukturerer du dem best for søkbarhet?
  25. Skal nettbutikken ha lagerstyring funksjonalitet?
  26. Har noen av produktene tilleggsutstyr eller tilbehør som kan selges sammen?
  27. Skal du ha funksjonalitet for ønskeliste eller gavekortfunksjonalitet?
  28. Skal du vise anmeldelser eller vurderingsfunksjonalitet? Hvordan henter du best inn disse?
  29. Hvilke sosiale medier og kanaler er best egnet til å nå ditt publikum på nett?
  30. Kan du fortelle om butikkens mål og KPIer for nettbutikken, hvordan skal du måle suksessen?

Får jeg til dette alene?

Er du fotograf, tekstforfatter, selger, kundebehandler, transportør, regnskapsfører, teknisk flink, analytisk, strukturert og erfaren med butikkdrift? Hvis ikke så vil du trenge noe hjelp av andre til å lykkes med nettbutikken din. Gode bilder, gode produkttekster, riktige priser, en god nettside som er rask og brukervennlig, da har du et godt utgangspunkt. Erfaring har en pris, dårlige erfaringer kan være ekstra kostbare. Derfor er det strategisk å alliere seg med noen som kan mye om dette fra før, som (et helt tilfeldig eksempel) Digitelle. 🙂